יעלון: "במקום שיהודים לא גרים בו אין ביטחון, גם צבא לא יעזור"

    אבי יעקב | צילום: אוריאל חרמוני No Comments on יעלון: "במקום שיהודים לא גרים בו אין ביטחון, גם צבא לא יעזור"
    7:45
    03.05.24
    הרב בנימין מילצקי No Comments on הצטרפו לאלפי הלומדים: בבא מציעא דפים ס"ה – ס"ו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בעוד גו'ן קרי מבקר בארץ הלוך ושוב, חייל נהרג בגבול הצפון ושלג כבד יורד על ישראל יצא שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, לסיור בבקעת הירדן, סקר את החיים בבקעה והשיב לשאלות עיתונאיים על מגון נושאים שעל סדר היום הישראלי.

    לגבי ההרג של החייל שלשום, בגבול לבנון נהרג לנו חייל מירי מעבר לגבול, מה התגובה שלנו?
    זה אירוע חמור. מי שאחראי זה ממשלת לבנון וצבא לבנון. אתמול הייתה פגישה של קציני הקישור שלנו וקציני הקישור של צבא לבנון בהשתתפות יוניפיל. צבא לבנון הביא את הממצאים של החקירה שלו: מסתבר שמדובר בחייל סורר שקיבל החלטה בעצמו לעזוב את המוצב במרחק של עשרות מטרים בודדים מהגדר שלנו, לפתוח באש לעבר הרכב ולצערנו להרוג את רס"ר שלומי כהן ז"ל. הם אסרו את החייל, הם חקרו אותו ולטענתם הם יענישו אותו בהתאם כמי שחרג ממה שמותר לחייל לעשות.

    האם יש דרישה חד משמעית מממשלת לבנון לשפוט את החייל שירה בחייל צה"ל?
    זה מובן מאליו. קודם כל הם עצרו אותו, בשיחה אתמול של קציני הקישור נדרש מהם לטפל בחייל הזה כפי שמטפלים בחייל סורר וגם לדווח לנו על התוצאות, ואנחנו מצפים לכך משום שגם צבא לבנון וגם ממשלת לבנון אחראים על הריבונות שלהם ואחראים לא להפר את הריבונות שלנו.

    יש דרישה שלנו במשא ומתן עם הפלסטינים לנוכחות ביטחונית בבקעת הירדן. האם להשקפתך צריכה להיות גם נוכחות אזרחית בבקעת הירדן בכל הסדר עתידי?
    אני לא נכנס לפרטי המשא ומתן, אני רק רוצה להזכיר את מה שאמר ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל, כאשר הביא את הסכם אוסלו ב' לאישור הכנסת חודש לפני הירצחו. כשהוא הביא את ההצעה הוא דיבר על בקעת הירדן בריבונות ישראלית בפירוש הרחב ביותר של בקעת הירדן. מה יקרה במשא ומתן איני יודע, אבל אני חושב שזה שיקף את העמדה הביטחונית, המדינית, הנכונה ביחס לבקעת הירדן.

    אבל יש צבא וביטחון בלי אזרחים, בלי מתיישבים?
    אני איש התיישבות, איני מאמין בדבר כזה. למקום שיהודים לא גרים בו גם אין ביטחון.

    היית קודם במפעלי אריזה כאן עם פועלים פלסטינים רבים מאוד שעובדים באזור ומייצאים לאירופה. מנגד יש באירופה קריאות להחרמת מוצרים מההתנחלויות, מה אתה חושב על זה?
    מי שרוצה באמת שלום צריך לדבר על דו קיום ולא על סילוק יהודים ועל עקירת יהודים כפי שנעשה ברצועת עזה. היום בבקעת הירדן מועסקים 6000 עובדים פלסטינים שמתפרנסים מההתיישבות היהודית בבקעת הירדן. מה יותר שלום מהמצב הזה? וראינו איך בעזה עקירה של ישובים פגעה בתעסוקה של 3700 משפחות כאשר גוש קטיף נעקר, או 4500 משפחות שהועסקו באזור התעשייה ארז. מי שמדבר על שלום ודו קיום צריך לדבר על בנייה, על פריחה, על כלכלה ולא על הרס שמביא לזה שמרצועת עזה יורים בסוף רקטות.

    7

    אז מה אתה אומר לאירופים שמדברים על החרמה?
    יש פה לדעתי בעיה, לא רק עם אירופה. גם במקומות אחרים. באירופה זה ברמה של חרם ואי הבנה לגבי מה מתרחש פה בכלל. עצם העובדה שהאירופאים באים ומדברים איתנו רק על הנושא הפלסטיני, כשיש את עניין איראן, יש כמה דברים שקורים בסוריה, בלבנון, במקומות אחרים – המזרח התיכון סוער ורוגש ולצערי יש כאלה, לא רק באירופה, לצערי גם בישראל, שחושבים שמקור אי היציבות באזור הוא הסכסוך הישראלי-פלשתינאי. זה מגוחך. זה לא רציונלי. זה משהו כנראה הרבה יותר עמוק. אני מציע לעצמנו לא להיבהל מחרמות. כי מי שטוען שאם לא נצא מיהודה ושומרון אז נחווה חרם כלכלי, אני מציע לו לחשוב על המשמעות הכלכלית, הביטחונית והאסטרטגית של רקטות מיהודה ושומרון על נמל תעופה בן גוריון, על תל אביב ועל מקומות אחרים, ולכן מבחינתי צריך לנהל את המשא ומתן בשום שכל, בלי להיבהל לא מחרמות ולא מאיומים אחרים שאנחנו מאיימים על עצמנו ומתוכנו.

    הבוקר פורסם בנוגע לסימן שאלה על התוכנית להעביר את המכללות של צה"ל להר הצופים, מה ידוע לך בנושא הזה? האם באמת ייתכן שהמכללות לא יהיו בהר הצופים בסופו של דבר?

    אני התחלתי להסתכל על העניין הזה לאחרונה ולכן איני יכול להתייחס אליו כעת בפומבי, אבל התוכנית של העברת המכללות של צה"ל – המכללה לביטחון לאומי ובית הספר לפיקוד ומטה – מאזור גלילות להר הצופים נשענת על זה קודם כל שזו בירתנו וראוי שהמכללות ישכנו בבירתנו. מעבר לזה, הר הצופים גם לפני 1967 הייתה מובלעת ישראלית. לכן כל הטענות האלה על בנייה בשטח שבמחלוקת – הר הצופים לא אמור להיות אפילו במחלוקת.

    5 (1)

    לפני שבוע ישראל חידשה את העברת חומרי הבניין לרצועת עזה, לפרויקטים של האו"ם. עכשיו האו"ם דורש העברת בטון וכדומה גם לפרויקטים אזרחיים פרטיים – מה העמדה שלך?
    פנו אליי בעניין, פנה אליי גם מזכ"ל האו"ם, ואני אמרתי לו בצורה מאוד ברורה, גילינו מנהרה של 1700 מטר, עשינו חישוב שחמאס השתמשו ב-700 טון מלט. אפשר היה לבנות עם זה בתים, אפשר לבנות עם זה בתי ספר, אפשר לבנות עם זה הרבה דברים. מי שבוחר להשתמש במלט כדי לבנות מנהרות התקפיות, וזו מנהרה שחדרה גם לשטחינו בטווח של 300 מטר, מתוך כוונה להרוג ישראלים, בין אם זה בהתיישבות סביב הרצועה או בין אם זה כנגד חיילים – אז כנראה שאי אפשר לסמוך עליו כאשר מאפשרים לו לקבל מלט. זה נכון גם לגבי דברים אחרים. הרי אותו שלטון חמאס ברצועת עזה יכול היה לקבל החלטה שהוא מגדל ומייצר תותים, במקום לייצר ולייצא רקטות. זו שאלה של בחירה, לכן כשיש משבר הומניטרי על בסיס של כלכלה רעועה, שיפנו קודם כל לאיסמעיל הנייה ולא אליי.

    אז אנחנו דוחים את הבקשה הזאת, או לא נענים לבקשה הזאת?
    אני אישרתי כניסה מצומצמת של מלט למספר פרויקטים של האו"ם בתנאי שיהיה פיקוח שהמלט הזה אכן נכנס לפרויקטים של בתי ספר ולפרויקטים מהסוג הזה, אני לא מתכוון לאשר הכנסה של מלט באופן חופשי לעזה משום שברור שזה יפעל נגדנו.

    6 (1)

    2 (2)



    0 תגובות